فیلر پوستی چیست؟

فیلرهای پوستی یا ژل‌های تزریقی موادی هستند که معمولا از هیالورونیک اسید ساخته می‌شوند. این ژل‌ها چین‌وچروک را رفع کرده و باعث حجم‌دهی به بافت نرم می‌شوند و می‌توان آنها را در بخش‌های مختلف صورت از جمله اطراف چشم، گونه‌ها، دهان و فک تزریق کرد. فیلرهای لب مستقیما داخل بافت لب تزریق می‌شوند.

فیلرهای پوستی چگونه عمل می‌کنند؟

کار فیلر اساسا برگرداندن حجم از دست رفته صورت در نواحی برجسته و گوشتی است به طوریکه چین‌های عمیق صاف می‌شوند. انجام این کار چه لزومی دارد؟ با بالارفتن سن، بدن تولید کلاژن و الاستین را متوقف می‌کند. این دو ماده در جوانسازی پوست نقش موثری ایفا می‌کنند. متخصصین هنوز مطمئن نیستند از چه سنی کلاژن شروع به از دست رفتن می‌کند. اما سنی که روی آن توافق کرده‌اند 25 سال است. به نظر سن پایینی است اینطور نیست؟ سطوح کلاژن و الاستین با سرعت حدود 2 درصد در سال افت می‌کند و بدن در اواخر دهه سوم زندگی تولید آن را کاملا متوقف می‌کند.

انواع فیلرهای پوستی

تزریق فیلر پوستی معمولا برای معکوس کردن علائم رایج پیری مانند چین‌وچروک مورد استفاده قرار می‌گیرند. تزریق این نوع ژل در پوست همچنین باعث افزایش حجم پوست و جوانسازی آن می‌شود. پزشکان از انواع مختلف فیلرها در صورت و دست‌ها استفاده می‌کنند که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند:

  • BELOTERO Balance® خطوط عمیق و چین‌وچروک اطراف چشم‌ها، بینی و دهان را کاهش می‌دهد و اثر آن تا 6 ماه باقی می‌ماند.
  • RADIESSE® باعث افزایش حجم و پرتر به نظر رسیدن پشت دست‌ها شده و تاثیر آن تا یک سال باقی می‌ماند.
  •   JUVÉDERM® XCچین‌وچروک متوسط تا شدید اطراف بینی و دهان را رفع می‌کند و اثر آن تا یک سال باقی می‌ماند.
  • JUVÉDERM Voluma® XC باعث لیفت و شکل‌دهی به گونه‌ها می‌شود و تاثیر آن تا دو سال باقی می‌ماند.
  • JUVÉDERM Volbella® XC   باعث حجم‌دهی به لب‌ها شده و خطوط عمودی لب را رفع می‌کند. اثر این نوع فیلر پوستی بیش از یک سال دوام دارد.
  • JUVÉDERM Vollure® XC چین و چروک‌های متوسط تا شدید صورت را رفع می‌کند و 18 ماه دوام دارد.

دوام فیلرها بر اساس ناحیه تزریق

دوام فیلرها در اطراف چشم‌ها چگونه است؟

تزریق فیلر در نواحی اطراف چشم می‌تواند 12 ماه یا بیشتر دوام باشد. پوست اطراف چشم حساس و نازک است بنابراین انتخاب فیلری که استحکام کافی برای پشتیبانی پوست در این ناحیه را داشته باشد اهمیت زیادی دارد.

فیلرهای پوستی در گونه‌ها چقدر دوام دارند؟

با توجه به نوع ژل تزریقی مورد استفاده، فرد می‌تواند تا 24 ماه گونه‌هایی سفت‌تر و حجیم‌تر داشته باشد. درمان‌های نگهدارنده به صورت هر 12-6 ماه یک بار برای دستیابی به نتیجه دلخواه و حفظ آن توصیه می‌شود.

فیلرهای پوستی در لب‌ها چقدر دوام دارند؟

بهبود ظاهر لب‌ها با استفاده از فیلر می‌تواند تا 12 ماه دوام داشته باشد و چنانچه درمان‌های نگهدارنده انجام شوند این مدت زمان افزایش پیدا می‌کند. در لب‌ها، معمولا نتیجه دلخواه با سه بار تزریق حاصل می‌شود.

اولین تزریقات ژل در لب ممکن است به صورت فشرده و با فاصله زمانی کم انجام شوند. موثرترین و محبوب‌ترین فیلرهای پوستی برای لب‌ آنهایی هستند که از ژل‌های نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر ساخته شده‌اند.

 فیلرهای پوستی در اطراف دهان و چانه چقدر دوام دارند؟

اثر فیلرهای تزریق شده در اطراف دهان و چانه معمولا با توجه به نوع فیلر مورد استفاده از 6 ماه تا 2 سال باقی می‌ماند.

چرا اثر فیلرهای پوست موقتی است؟

فیلرهای پوستی با استفاده از آنزیم‌هایی که در بدن به صورت طبیعی وجود دارند مانند هیالورونیک اسید ساخته می‌شوند و به همین خاطر با گذشت زمان بوسیله بدن متابولیزه می‌شوند. سرعت متابولیسم بدن فرد تا حد زیادی مدت دوام نتایج درمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به‌علاوه، فیلرهایی که برای بهبود زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند در نواحی که حرکت کمی دارند بیشتر دوام می‌آورند. حرکت مکرر می‌توانند منجر به تجزیه سریع‌تر و کاهش دوام نتایج حاصله شود.

چگونه می‌توان دوام فیلرهای پوستی را افزایش داد؟

·         به حداقل رساندن قرارگیری در معرض اشعه فرابنفش

·         مراقبت مداوم از پوست

·         از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید

·         در ورزش کردن مراقب باشید

·         از استرس پرهیز کنید

·         نگهداری منظم درمان

آیا فیلرهای پوستی عوارض جانبی دارند؟

استفاده از فیلرهای پوستی ممکن است برخی عوارض جانبی موقت به دنبال داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به تورم، قرمزی و حساسیت به لمس اشاره کرد. بروز این عوارض جانبی  پس از انجام تزریق در صورت کاملا طبیعی است.

احساس کمی سوزش، قرمزی و کبودی پس از تزریق کاملا طبیعی است. این واکنش‌ها معمولا فورا پس از تزریق بروز می‌کنند و شامل درد، ورم، قرمزی، خارش، کبودی و حساسیت به لمس در ناحیه تزریق هستند. این واکنش‌ها معمولا خفیف تا متوسط بوده و مدت کوتاهی پس از تزریق از بین می‌روند.

مراقبت های چند روز اولیه پس از تزریق فیلر

تا 3 روز بعد از تزریق، بهتر است از هر گونه ورزش و تمرینات حرفه ای پرهیز شود. هم چنین، بهتر است فرد تا 3 روز در معرض نور آفتاب شدید قرار نگیرد. درتزریق فیلر لب علاوه بر این مراقب ها موارد دیگری باید رعایت شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

مراقبت بعد از فیلر لب

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا موارد دیگری وجود دارد که در تزریق فیلر لب باید به آن اهمیت داد؛ بعد از انجام تزریق فیلر لب به هیچ عنوان از نی ها برای نوشیدن مایعات استفاده ننمایید و تا 2 هفته از هر نوع ماساژ صورت و نواحی نزدیک لب اجتناب نمایید. تا 2 هفته بعد از تزریق، از ادویل ها، ویتامین E، زنجفیل، جینسنگ و سیر استفاده نکنید، چرا که موارد ذکر شده می تواند سبب کبودی شوند.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *